fredag 22 augusti 2014

Tävlingsrapport - Bellmansstafetten 2014

För andra året i rad skulle jag springa med jobbet och i år hade vi två lag anmälda. Efter diverse avhopp på grund av skador, sjukdomar etc. så fick vi med hjälp av min fru och några kollegor från närliggande skola ändå ihop två lag.

Bellmanstafetten handlar ju mest om att ha det trevligt tillsammans, om teambuilding och om en lagstämning. Med det sagt så ville jag (eftersom jag så sällan springer 5 km) verkligen försöka prestera, som alltid :-).

Dock var inte uppladdningen den bästa. Min son började förskolan igen förra veckan och på grund av det har jag börjat snörvla lite, inga känningar i halsen men näsan är lite halvtäppt och det påverkar inte löpning positivt. Sen testade jag ju i tisdags att köra lite hårdare/snabbare intervaller (se här) vilket satt sig lite på baksidan låren.

Men vad tusan, jag har ju gått ut och sagt att ska man prestera så måste man satsa. Jag vill ju sätta PB och då är receptet att ge allt och inte vika ner sig, 5 km är en tuff sträcka och lovade mig själv att följa mina egna råd (se här receptet för att slå PB).

Men först sprang jag och sonen runt banan för att kunna heja på frun när hon sprang. Som alltid hejade V med mer energi än vad vi löpare gör av med under loppet, så härligt att se.

När det äntligen blev min tur att springa (sprang sista sträckan) så startade jag lite för fort och fick anpassa mig. Banan är över lag ganska platt men det kommer en liten knyck redan efter ca 400 m och där var jag tvungen att försöka komma in i ett bra tempo. Tyvärr kostade starten lite för mycket och jag kände första mjölksyran redan där. Efter det kommer lite lätt utförslöpning i 500 m där jag hoppades på återhämtning men även om det kändes lite lättare så var jag inte återhämtad. Trots allt lyckades jag hålla uppe farten för sub 19 även km 2 och en bit in i km 3 men sedan kom lite tapp. Det är ju inte mycket tapp man gör, några sekunder per km (10-15) men det är mer än tillräckligt på ett 5 km-lopp där man aldrig hinner hämta hem tiden igen.

Sista km lyckades jag (efter livligt påhejande av lagmedlemmar vid ca 4 km) öka tempot lite igen och avslutade ok. Tiden blev 19:34 på klockan vid 5 km och jag väljer att gå på det istället för den officiella tiden som inte alls är lika med din personliga tid då även växlingstiden läggs in där inklusive de sista knappt 100 m för föregående löpare. Nöjd att ha tagit mej under 20 minuter men missnöjda att jag inte lyckades hålla i km 3 och 4 där jag tappade lite för mycket, tyvärr blir det ju inte så många chanser på den här sträckan.

4 kommentarer:

  1. Hej, grymt kul den här övningen. Vi har haft lag med fyra år isträck , och bytt en gubbe i taget. Varje år någon minut bättre. Jag har läst här sen du började skriva men inte kommenterat. Öppet o med glimten i ögat. Återkommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Kul att ni är några där ute som läser. :-)
      Det är kul att få tävla i lag och Bellman är ju lite mindre seriöst. Läste lite på din blogg och ni har ju ett bra lag så det är bara att kämpa på nästa år.

      Radera
  2. Grattis till nya pbt! Snyggt jobbat! Synd att vi inte har någon stafett här nere, hade varit riktigt kul att köra med jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!
      Inte så ofta jag springer just 5 km så det gäller att ta vara på chansen. Det är sjukt jobbigt att sätta PB på just 5 k, nästan så jag längtade efter en HM.
      Får vi se när du är tillbaka så du kan utmana sub 20 du också.

      Radera