torsdag 18 december 2014

Allternativ träning, simning-crawlkurs (eller, "hur man sväljer bassängvatten")

Jag har länge haft viljan att lära mig crawla och med länge menar jag åratal. Jag har dock aldrig kommit till skott, det har aldrig funnits tid.
Nu när jag inte ska träna för något långlopp nästa år så ansåg jag att jag hade tid att äntligen ta en kurs och kanske lära mig lite.

Min simbakgrund är positivt uttryckt svajig, mer ärlig beskrivning skulle vara obefintlig. Ett av kraven för att få delta i crawlkursen steg 1 var att man kunde simma 200 m bröstsim och även om jag trodde att jag kunde det så var jag ärligt talat inte 100% säker. Jag har dykt en hel del men då har man ju allehanda hjälpmedel som man tydligen inte får använda när man ska lära sig crawla.

Så var det då dags för första kurstillfället och jag var redo, hade köpt simglasögon och allt, laddat hela dagen så det är bara att hoppa i och simma... ...trodde jag ja...

...benspark....

...benspark är det ord som snabbast sammanfattar första kurstillfället (och nästan hela kursen)...

...benspark och kallsupar...

Så här skrev jag efter första tillfället:
"Jaha, så sitter man här efter första crawlkurs-tillfället. Trött, ödmjuk och med halva bassängen i lungorna.........hur tänkte jag här egentligen?????"
Jag uttryckte mig också i termer av:
"Jag drunknar inte men det är nära..."
Å andra sidan fick jag en massa fina tips från "kompisar":
"Ett bra tips är att andas in ÖVER vattenytan och att andas ut UNDER."
"Kör 25:orna utan att andas så fixar du andningen när du vänder." 
Dessa underbara råd....


Jag kom redan första gången på att det finns lite utrustningshets även inom simning så jag uppdaterade mitt "kit" med en  näsklämma och se, lite mindre vatten i lungorna.

En annan sak jag kände direkt var att mängdträning måste till. Jag måste skaffa simkort och försöka simma minst två gånger extra i veckan. Sagt och gjort. Ingen blev mer förvånad än jag, men det här gav faktiskt resultat, jag började efter ett tag kunna simma, både bröst och crawl.

När jag första gången räknade hur långt jag kom på en viss tid (vilket var efter 2 kurstillfällen och 4 simtillfällen) då simmade jag den snabbaste 25:an på 35 sekunder och jag han 700 m på 35 minuter (=57 minuter/km). Denna vecka (efter kurstillfälle 8 och ca 20 simningar) gjorde jag en 25:a på precis under 25 sekunder och kom 850 m på 30 minuter (=35 minuter/km).

Det är det mätbara resultatet, det andra resultatet är att:

  • jag kan simma utan näsklämma och ändå inte drunkna.
  • jag får (i princip) inga kallsupar längre.
  • jag klarar 25 m utan problem och 50 m med problem (istället för knappt 25 m med problem som det var i början).
Så för att fira framgångarna köpte jag mig förra veckan ett par speedos (den långbenta varianten), undrar om det inte var därför det gick så snabbt den här veckan :-).

Nu är det bara ett kurstillfälle kvar, vilket bland annat ska innehålla 25 m med flygande start och tidsmätning, det ska bli riktigt kul, inte för att allt är en tävling, men.....

Sen är det bara att hålla i träningen, kanske ta en till kurs (steg 2), och fortsätta simma nu när jag faktiskt kan.

Så här vacker kan vintern vara.
Fin att titta på men...
...det är inte helt fel att få gå in och simma då.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar